L’opinió pública no pensa com Twitter

Comunicació i Política, Uncategorized

Els usuaris de Twitter no reaccionen als esdeveniments de la mateixa manera que el conjunt de ciutadans o, si voleu, que l’opinió pública mesurada en enquestes. Aíxí ho revela un estudi que publica el Pew Research Center  d’un any de durada i que, entre altres dades,  demostra que en el primer debat  presidencial entre Barack Obama i Mitt Romney els sondejos feien guanyador a Romney. Mentrestrant, la reacció a Twitter era molt més crítica amb la figura d’aquest candidat i més condescendent amb Obama. Per altra part,  quan Obama guanya les eleccions el 6 de novembre de 2012, Twitter va valorar molt positivament la victòria amb un 77% dels comentaris favorables. En canvi, les enquestes que es van fer aquells mateixos dies revelaven que només el 52% dels americans es mostraven contents amb la reelecció.

Font: Pew Research Center

Font: Pew Research Center

Comentem aquest estudi perquè sovint ens trobem amb la simplificació que l’opinió pública és  Twitter i evidentment això dista molt de ser la realitat. Aquesta xarxa social transmet bona part del clima d’opinió dominant, però no representa el conjunt de les opinions de la societat. Per exemple, a Twitter no hi trobem persones d’una determinada edat o d’un estrat social concret, que sí han tingut en compte els analistes de les empreses que fan sondejos d’opinió, tot i les remarcables mancances que a vegades ens trobem en aquests estudis.

Twitter, doncs, és una suma d’opinions que pot crear un determinat clima d’opinió, però com queda demostrat a l’estud del Pew Research Center, no podem afirmar que el sentir d’aquesta xarxa social representi el conjunt de l’opinió pública. Tanmateix, no us voldríem pas dissuadir de piular!

Anuncis