Twitter i eleccions europees

Les Xarxes han estat determinats per a l’èxit de Podemos! Aquesta frase s’ha escoltat darrerament molt sovint. La majoria argumenten que el Web 2.0 els ha permès ésser al mapa electoral. Permeteu que ho dubti. Crec que el 2.0 ha ajudat, però el que realment ha estat transcendent de l’èxit de Podemos són les múltiples variables que sumades s’han trobat en el moment i el lloc oportú. Aquests múltiples factors, al meu entendre, han estat: una creixent desafecció de la política (amb un manca d’alternatives dels partits que representen el centre-esquerra); un líder format en la política i la comunicació de la política, amb dots d’oratòria i un missatge net, clar i oportú pel moment que viu la societat espanyola; la presència televisiva en tertúlies i programes; i, per descomptat,  la presència  a la Xarxa i l’activisme 2.0. L’ordre no necessàriament correspon a la influència dels factors, caldria un estudi empíric per corroborar-ho.

Segons la darrera onada de l’EGM de març de 2014, la televisió té una penetració entre els ciutadans de l’Estat espanyol del 88,3%, i  Internet del 55,6%. Per tant, només amb la presència a la xarxa difícilment el missatge de Podemos hauria arribat als més 1.240.000 que han optat per aquesta formació. El dia 29 de maig el partit té a Twitter 203 mil seguidors, i a Facebook prop de 400 mil.

Al nostre entendre, la presència del líder Pablo Iglesias a la televisió ha estat un factor clau de l’èxit electoral de la formació. De fet, ho reconeixien a El País el dia 27 de maig des del propi partit: “Treballem per experimentar en la comunicació política des del principal espai de socialització política que és la televisió”. Cal afegir-hi poca cosa més, està tot dit.

Per tant, les Xarxes han permès arribar als més convençuts, mobilitzar-los, permetre l’efecte “taca d’olí”, però la televisió continua regnant entre els mèdia, malgrat que les Xarxes Socials cada vegada són més imprescindibles. 

Anuncis